fredag 20 mars 2015

Kära kund #2

Nu är vi här igen. Jag har reflekterat lite över att kalla dessa inlägg för kära kund, för de finns egentligen 100 andra ord jag mycket hellre skulle använda. Men för att det ska någonstans ska bli lite vänligt så kan man ju alltid inleda de så, då inte resten blir så vänligt alla gånger. 

När vi ändå använder ordet vänligt två gånger i de övre stycket så kan dagens inlägg faktiskt få handla om just det. Vänlighet.

Du som kund behöver absolut inte vara vänlig mot mig som kassörska, inte heller när jag bakat dina semlor eller malt din färs. När jag scannat dina varor, som du har lagt högt som ett berg med EAN-koderna till höger och vänster (men inte MOT dig som de så fint står i alla kassor), så kräver jag inte att du ska vara vänlig. Jag kräver de aldrig, då kunden har alltid rätt. 

Men nu ska vi vända på det. Låt oss säga att jag inte jobbar på en Ica butik, låt oss säga att jag jobbar med något så fruktansvärt imponerande att du inte vågar snäsa åt mig. Ska de verkligen handla om vilket jobb jag har för att få respekt? Jag tar lika mycket skit som en parkeringsvakt gör om dagarna, får se lika mycket brott som en polis och ändå finns de ingen som helst respekt? De är ju ändå vi som jobbar i butik som gör att du får din tacos på fredagar, dina semlor två månader om året och de är vi som skadar våra axlar och ryggar för att ni så bekvämt som möjligt ska kunna lämna butiken snabbt som attans. 

Ett "tack för hjälpen" skadar ingen. Inte ens du som fått hjälp. 

HADEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar