tisdag 10 mars 2015

Kära kund

Jag jobbar på en ICA butik lite utanför centrala Karlstad, där kundkretsen är väldigt blandad. Vi har pensionärer, sportnördar, kepsen-bakofram-killar, surgubbar, bittra kärringar & även ibland glada människor som handlar hos oss. Jag kom på för inte så länge sedan, närmare bestämt under helgen, att jag ska istället för att beklaga mig för min sambo och mina vänner om hur kundbemötandet dagligen påverkar mig som människa så ska jag skriva ner det. Kanske finns det någon som läser detta som antingen

1. känner igen sig i mina påståenden, reflektioner och allmänna bitterhet och beter sig som människor som bemöter människor nästa gång du handlar

2. får sig ett gott skratt. För det händer mycket, dagligen.


Jag döper detta inlägg till "Kära kund" just för att det är just riktat till dig, kära kund. Som igår står och småmuttrar till din dotter (kvinna 35, dotter 7) när du betalat dina varor under ruschen vid 17 snåret och egentligen för allas trevnad ska packa ihop dina varor så att fler kan "checka ut" ur kassan, för att komma hem och äääntligen få dega ner sig i soffan efter en lång arbetsdag.

Mor "Kan du kolla kvittot så det blev avdrag för tvålen. De ska vara rabatt, 2 för 30:-. Det blir ju aldrig rätt på det här stället."
Dotter "Ja, det blev det nog. Det står något på kvittot iallafall." (förvirrat menlöst ansikte)
Mor "Men för fan jag gör det själv. Nej, de är som vanligt inget avdraget här. Jag blir så jävla trött. Dom kan fan aldrig göra nåt rätt i kassan!!"


NU ska jag lära er kunder två saker.
1. VI I KASSAN HAR INGET MED DETTA ATT GÖRA! Varje vecka, med start måndag morgon, så är det ICA som skickar ut en prisbuffert som kickar igång med ett knapptryck när butiken öppnar. Är det artiklar som INTE är med i denna kampanj så finns det oftast bra förklaringar till detta. MEN, vi som sitter i kassan är INTE en av dom.

2. LÄS PÅ SKYLTEN! Står det "2 för 30:-, Dusch/tvål. Palmolive. 250-500ml. Gäller EJ refill." så är de ju jäkligt enkelt. Eller hur? Så även om hyllan är FULL med varor, olika märken, storlekar och typer av produkter så framkommer det ju av skyltningen vad det är som kostar "2för30:-". Eller hur?

Vi gör vårt bästa för att göra er nöjda, och är det något som går fel så är det ju faktiskt inte vårt fel. Bemöt oss som människor, för det är faktiskt det vi är. Jag är ingen robot som sitter i kassan, jag är en helt vanlig tjej, med en jäkla massa humor, men även ett humör (som aldrig får visas då kunden alltid har rätt.) Men kasta inte varor på mig, gärna inte pengarna du ska betala med heller.
Har du en dålig dag och inte vill hälsa så är det okej, men kolla inte surt på mig när jag försöker vara trevlig mot dig. Det är mitt jobb.Jag kan också ha en dålig dag, men jag måste likförbannat hälsa ändå.

såå... "HEJHEJ!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar